Układ klimatyzacji nie jest wbrew pozorom układem samoobsługowym
Przegląd powinien być wykonywany nie rzadziej niż co 2 lata, powinno się wtedy odgrzybić układ klimatyzacji i wentylacji. Czy jednak wszyscy o tym pamiętają? Najczęściej dopiero nieprzyjemne zapachy w aucie skłaniają nas do działania.
Brzydkie zapachy w aucie spowodowane są przez pleść, grzyby i drobnoustroje zgromadzone w parowniku oraz jego okolicach. Wilgoć oraz brak światła wokoło parownika to idealne warunki do rozmnażania się takich organizmów. Wytwarzany przez grzyby i pleśń nieprzyjemny zapach nawiewany jest dmuchawą do wnętrza pojazdu, co wywołuje duży dyskomfort w czasie jazdy, jednak dużo groźniejsze jest to, że wywołuje to reakcje alergiczne, zarówno u kierowcy jak i pasażerów. Z tego też powodu tak naprawdę układ klimatyzacji powinien być odgrzybiany co najmniej raz w roku, a jeśli to nie wystarcza, powinno się to robić częściej. Odgrzybianie przeprowadza się trzema metodami : piankową, ozonową i ultradźwiękową.
Metoda piankowa- rozpylenie preparatu grzybobójczego w środku auta.
Metoda ozonowa- wprowadza się ozon do wnętrza pojazdu, uruchamia silnik i klimatyzację na obieg wewnętrzny zamknięty. Układ pochłania powietrze z kabiny produkując mocno stężony ozon. Jakie są główne zalety tej metody? Następuje wtedy utlenianie się zanieczyszczeń nieorganicznych, zabijanie i usuwanie bakterii, grzybów, kurzu oraz wszelkich nieprzyjemnych zapachów. Wspomniany proces należy przeprowadzić kilkakrotnie : ozonowanie, wierzenie, ozonowanie , wietrzenie….W ten sposób skutecznie pozbędziemy się nieprzyjemnych zapachów. Przy tej metodzie nie ponosi się kosztów powiązanych z materiałami eksploatacyjnymi.
Metoda ultradźwiękowa – wpuszcza się do układu wentylacyjnego auta parę, która powstaje w czasie działania na ciecz ultradźwiękami. Metoda ta jest prosta, szybka i bardzo skuteczna. Pozwala ona na pozbycie się z pojazdu zanieczyszczeń mikrobiologicznych. Przy dobraniu odpowiedniego środka, w kabinie pozostanie przyjemny zapach.
Firma Ecotechnics zaprezentowała właśnie stację do obsługi układów klimatyzacji zintegrowaną z urządzeniem do odgrzybiania przy pomocy ultradźwięków. Przedstawiony projekt otrzymał nazwę Saniflux. Modelem topowym jest stacja ECK 3000Sani+. Poza standardowymi czynnościami trybu automatycznego ma ona dodatkowo możliwość odgrzybiania układu klimatyzacji. Przez specjalny lejek z boku stacji wlewa się płyn chemiczny Saniflux liquid. Płyn ten następnie jest rozpylany metodą ultradźwiękową oraz wydalany na zewnątrz urządzenia. Odbywa się to poprzez wąż spiralny, którego końcówkę przez uchylone okno wprowadzamy do wlotu układu wentylacyjnego.
W efekcie powstaje mgiełka zasysana przez wlot układu klimatyzacji, który znajduje się w tzw. „nogach pasażera”. Mgiełkę tą tworzą małe cząsteczki chemiczne, to ułatwia penetrację układu wentylacji oraz parownika i unieszkodliwianie grzybów oraz bakterii w bardzo skuteczny sposób. Przed taką metodą odgrzybiania zaleca się wymontowanie filtra przeciwpyłowego a po zakończeniu , porządne wywietrzenie kabiny.
Skrócony opis techniczny stacji ECK 3000 Saniflux.
Stacja w trybie automatycznym wykonuje następujące czynności :
- odzysk i oczyszczanie czynnika
- separacje oleju
- test na szczelność suchym azotem
- wytwarza próżnię i robi test szczelności na podciśnieniu
- wprowadza świeży olej
- wprowadza barwnik UV
- napełnia układ A/C czynnikiem chłodniczym R13a
Oczywiście dodatkową funkcją stacji jest możliwość odgrzybienia klimatyzacji opisana powyżej metodą ultradźwiękową. Pozwala nam to zatem skrócić czas czynności serwisowych auta.
Urządzenie posiada również system diagnostyczny układu A/C, na podstawie 4 parametrów : Ciśnień – wysokiego HP i niskiego LP, temperatury zewnętrznej oraz temperatury nawiewu, diagnozowana jest wydajność klimatyzacji.
Podsumowanie
Automatyczne urządzenie do obsługi układów klimatyzacji ECK 3000 Saniflux można wykonać standardowy przegląd klimatyzacji:
- odgrzybić układ wentylacyjny metodą ultradźwiękową
- skontrolować szczelność suchym azotem
- zdiagnozować efektywność klimatyzacji, przeprowadzając diagnostykę dynamiczną oraz przy specjalnej przyssawki flushing kit przepłukać układ klimatyzacji.