Aerodynamika DAF – Auto Tuning Świat

Kilka dni temu odbyły się targi Birmingham Truck Show na których firma DAF przedstawiła dwa modele w wersji Euro 6 . Dwa nowe modele LF i GF, bo to o nich mowa, opracowane zostały z myślą o maksymalizacji wydajności transportu oraz minimalizacji kosztów eksploatacyjnych z uwzględnieniem optymalne wydajności.

LF Euro 6 to pojazd do transportu dystrybucyjnego a CF Euro 6 ma szerokie spektrum zastosowań. Oba wyposażone zostały w nowe podwozia, całkiem nowe układy napędowe. Od nowa zaprojektowano również ich wnętrze, stylistyka zewnętrzna także uległa zmianie, przez co nawiązuje do modelu XF. Prezes DAF Trucks – Harrie Schippers powiedział : „ Wprowadzenie nowych pojazdów to znacząca inwestycja zrealizowana w ramach strategicznego planu rozwoju firmy. Projekt Euro 6 to największe i najbardziej inwestochłonne wdrożenie nowych modeli zrealizowane w 85-letniej historii DAF”.

Najnowsze pojazdy LF oraz CF wersji Euro 6 zaprojektowano tak, by zapewnić ich maksymalną wydajność oraz najwyższą jakość. W tym celu użyto min.:

  • nowych, bardziej efektywnych układów napędowych
  • nowe generacje silników PACCAR Euro 6, z nowymi jednostkami MX-11 i MX-13,
  • zupełnie nowe konstrukcje z najnowocześniejszą technologią wtrysku paliwa common rail, turbosprężarka wyposażona w zmienną geometrię, układy EGR i SCR, filtr aktywny cząstek stałych
  • moc 150- 510 KM zapewniają lepsze osiągi
  • przekładnie manualne zostały zoptymalizowane, założona automatyczne skrzynie biegów AS Tronic, które mają specjalne funkcje dedykowane pojazdom marki DAF
  • Stylistyka zewnętrzna upodobniła pojazdy do modeli DAF XF Euro 6 ( chodzi tu min. o dużą kratę wlotu powietrze, która zapewnia optymalne chłodzenie, reflektory przednie zintegrowane ze światami Led do jazdy dziennej ewentualnie światła główne Led do pojazdów CF, chromowany panel z logo DAF, stalowy, galwanizowany zderzak przedni, który może być wyposażony w reflektory, które dodatkowo oświetlają zakręty)
  • całkiem nowa stylistyka wnętrza ( deska rozdzielcza ma optymalną ergonomię, jest prosta w obsłudze, ma nowy zestaw wskaźników, jasna tonacja wyświetlacza informacyjnego, system DAF Driver Performance Assistant, kierownica posiada zintegrowane przełączniki, wygodniejsze i prostsze w obsłudze fotele)
  • optymalne rozmieszczenie elementów, które umożliwiają zamontowanie zbiorników paliwa o pojemności całkowitej 1500 litra
  • nowe osie z tyłu i przodu, z lekkim zawieszeniem
  • zupełnie nowe zawieszenie kabiny

W dużej mierze nowe modele LF i CF Euro 6 bazują na reputacji jaka została wypracowana wśród przedsiębiorców transportowych czy kierowców przez wcześniejsze modele. I tak LF dobrze sobie więc radzi w segmencie najbardziej wymagającym, czyli firm dystrybucyjnych o dopuszczalnej masie całkowitej  między 7,5 a 19 ton, zaś CF w segmencie uniwersalnym pojazdów o masie całkowitej pomiędzy 18 – 44 ton, oraz większej w przypadku zestawów.

Pojazdy z serii LF i CF Euro 6 mają szeroką gamę zastosowań co potwierdza ogromny wybór układów napędowych z silnikami PACCAR (PX-5, PX-7, MX-11, MX-13) z zakresem mocy od 150 do 510 KM. Silniki PACCAR posiadają nowy blok silnika, nowoczesną technologię wtrysku paliwa common rail, turbosprężarkę wyposażoną w zmienną geometrię oraz wiele elementów sterujących. W modelach LF i CF zastosowano recyrkulację spalin  także technologię SCR oraz filtr cząstek stałych, który zapewnia maksymalne wykorzystanie regeneracji pasywnej a to wszystko by zapewnić osiągi zgodne ze standardami Euro 6 oraz jak najniższe zużycie paliwa.

Najnowsza technologia przekłada się na zużycie paliwa w pojazdach Euro 6 na takie, jakie notuje się w konkurencyjnych modelach Euro 5(ATe). Warto również wspomnieć, że duże miski olejowe znacznie wydłużają okresy międzyobsługowe (LF do maks 60000 km zaś CF do maks 150000 km).

PACCAR – krok w wydajność

Silniki PACCAR (PX-5, PX-7, MX-11, MX-13) różnią się między sobą konstrukcją, jednak mają w sobie kilka jednakowych innowacji. Wszystkie one wyposażone są w wieloklinowy kasek, który napędzany jest bezpośrednio z wału korbowego z pominięciem napędu pośredniego. Rozwiązanie to sprawia, że obniżony został koszt obsługi, większa jest za to niezawodność, zredukowano tym zaś masę własną i zużycie paliwa. Zmniejszenie masy własnej oraz redukcje hałasu osiągnięto również poprzez zastosowanie miski olejowej z materiału syntetycznego. W silnikach  PACCAR  MX-11, MX-13 w pojedynczy moduł połączono filtr paliwa oraz separator wody z automatycznym spustem, co ułatwia czynności obsługowe. Ze stali nierdzewnej wykonano jako jeden moduł chłodnice oleju połączoną z filtrem oleju, dzięki temu jest ona bardziej wytrzymała. Wiązki przewodów obudowane zostały specjalną pianką co ma zapewnić maksymalną niezawodność i jest czymś innowacyjnym w przypadku samochodów ciężarowych.

W zależności od konkretnego modelu pojazdy LF i CF wyposażone zostały w 5, 6, 9 lub nawet 12-sto biegowe przekładnie manualne. Pojazdy CF mogą być opcjonalnie wyposażone w 16-sto biegową skrzynię oraz zautomatyzowane przekładnie ASTronic w wariantach 6, 12 lub 16 biegowych. Skrzynie AS Tronic 12 i 16-sto biegowe wyposażone są dodatkowo w szereg funkcji charakterystycznych dla pojazdów DAF, min EcoRoll ( funkcja umożliwiająca kontrolowany zjazd przy rozłączonym sprzęgle wykorzystując naturalny pęd) lub Fast Shift, który umożliwia redukcje biegów z górnego zakresu bez konieczności rozłączania sprzęgła co zapewnia maksymalną wydajność.

W modelu CF Euro 6 zastosowano lżejszą tylną oś, to sprawia, że możliwe jest osiągnięcie masy całkowitej pojazdu 44 ton a także przeniesieniu momentu obrotowego do 2000 Nm. Zastosowano również konstrukcję Stabilink, co jest swoistą nowością. Integracja stabilizatora z zawieszeniem tylnej osi pozwoliło na uzyskanie stabilności i sztywności a także zmniejszono znacząco masę samego tego elementu. Do obniżenia masy własnej pojazdu CF przyczynił się również inteligentny montaż akumulatorów, zupełnie nowy układ kierowniczy oraz nowa płyta montażowa siodła.

DAF – przyszłościowa wydajność

Firma DAF skupiła się na maksymalizacji wydajności, zadbano więc o optymalne rozmieszczenie komponentów zmienionego podwozia. Pod kabiną sypialnianą umiejscowiono standardowy 65 litrowy zbiornik AdBlue, akumulatory znajdować się mogą wewnątrz tylnej części ramy. Takie inteligentne rozmieszczenie elementów pozwala na powiększenie zasięgu operacyjnego przez łączną powierzchnie pojemności zbiorników paliwa nawet do 1500 litrów. Ulepszenia to również zmieniona poprzeczka zamykająca ramę oraz całkiem nowe nadkola.

Dzięki zmianie w projektowaniu podwozia, udało się w pojazdach LF Euro 6 uzyskać maksymalną sztywność, polepszyć właściwości jezdne, obniżyć masę własną oraz wygospodarować sporo miejsca na rozmieszczenie różnych podzespołów. Jedną z najważniejszych innowacji jest wykonanie podłużnicy ramy z elementów pojedynczych, to pozwala na kolejną redukcję masy własnej. Żeby osiągnąć jak najwyższą wytrzymałość, zastosowano wyłącznie najwyższej jakości stal. W celu uzyskania dodatkowej nośności, w modelach 18, 19 tonowych można zastosować nową, 13 tonową oś tylną. Jest to ważna innowacja w przypadku krajów, w których obciążenie osi napędzanej może przekraczać 11,5 tony.

Już w czerwcu tego roku firma DAF rozpocznie produkcje modelu DAF CF Euro 6 z silnikiem PACCAR MX-13, z silnikiem PACCAR MX-11 produkcja rozpocznie się jesienią. Pojazdy z silnikiem PACCAR PX-7 do oferty dodana zostanie na początku 2014 roku zaś model LF Euro 6 do produkcji trafi pod koniec 2013 roku.

Ciekawostki, Ciężarowe, Marki Aut, Sprawy techniczne